Puin langs Rijn blijkt oorlogsdocument

John Frostbrug
Brokstukken uit de Tweede Wereldoorlog liggen vlakbij de John Frostbrug.

Of ik kasteel Malburgen heb gevonden, is hoogst onzeker. Toch heeft mijn zoektocht tussen het puin langs de laagstaande Rijn wel degelijk een vondst opgeleverd. De strandjes die het dichtst bij de John Frostbrug liggen, zijn bezaaid met resten van… Diezelfde brug.

Dat vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat me via een nagekomen e-mailtje. Hij had me gevraagd of ik precies wilde aangeven waar ik de stukken steen en beton had zien liggen. Het antwoord was volgens hem eenvoudig. “In de Tweede Wereldoorlog heeft men de brug laten springen”, weet hij. Dat is gebeurd in 1940 en 1944.

Herbouw
Brokstuk langs de Rijn.
Kennelijk van de oude Rijnbrug.

Bij de herbouw van de brug was veel van dit materiaal niet meer bruikbaar, gaat de Rijkswaterstaat-zegsman verder. “Dat is in verschillende kribvakken blijven liggen als ‘oorlogsdocument'”, stelt hij. Dus er ligt hier niet zomaar puin, maar brokstukken die een verhaal te vertellen hebben.

Als het Rijnwater weer zakt, ga ik zeker weer langs de rivier wandelen. Dan kijk ik toch weer anders tegen de rommel die daar ligt aan.

 

2 gedachtes over “Puin langs Rijn blijkt oorlogsdocument

Geef een reactie

