Grootmoeders tijd nog tastbaar in Malburgse museumwoning

Voorkamer museumwoning
De voorkamer van de museumwoning ademt de sfeer van grootmoeders tijd.

“In de oorlog was dit een echte NSB-straat”, vertelt de bewoonster van de museumwoning aan de Hazelaarstraat. “Die collaborateurs moesten de brug in de gaten houden.” De straat in Malburgen-West was toen ook langer, weet ze te vertellen. “Maar bij de Slag om Arnhem is hier flink gevochten en veel huizen verdwenen.”

Dit huis is na de oorlog herbouwd, in 1947. Nu kunnen op sommige dagen, zoals zondag op Open Monumentendag, belangstellenden komen kijken hoe hier in de jaren daarna gewoond werd. Volkshuisvesting heeft deze en andere woningen in Arnhem in de oorspronkelijke staat teruggebracht en heeft huurders gezocht die dat zo willen houden.

Haakwerkje

Het huis aan Hazelaarstraat 69 ziet er inderdaad helemaal uit zoals in grootmoeders tijd. Zelfs het ogenschijnlijk in de steek gelaten haakwerkje doet denken aan dat van mijn oma. Allerlei meubels en spulletjes ademen de sfeer van de jaren 50. “Ik krijg heel veel spulletjes uit die tijd van mensen die ze toch nog op zolder hebben liggen”, vertelt de bewoonster, die ik rond de 30 schat. “Ze zijn blij als er iemand wat mee kan.”

Keuken Hazelaarstraat 69.
Zelfs de koekblikjes op het aanrecht komen uit de wederopbouwtijd.

Zelfs de geur klopt, al mis ik de sigarenrook uit mijn grootouderlijk huis van ooit. Het is met oog voor detail ingericht; zelfs de bolletje-blikjes op het aanrecht komen uit de Wederopbouwtijd. In de gang en de keuken ligt een granito-vloer, zoals die in de eerste helft van de twintigste eeuw gangbaar was. Aan de muur in de kamer hangt zelfs nog een bakelieten stopcontact uit de begintijd.

Kolenkachel

“Gelukkig zijn de leidingen wel een keer vernieuwd. Wel zo veilig”, lacht de bewoonster. Ook is de kolenkachel in de jaren 70 vervangen voor een vloerverwarming. De schouw staat wel nog in de voorkamer. Hoe komt zij hier terecht? “Ik zag dit langskomen op de site van Volkshuisvesting. Het leek me meteen al een geweldig project, dus heb eraan ik meegedaan. Af en toe is het hier open en dan leid ik de mensen rond. Dat vind ik erg leuk om te doen.”

En voor de rest leeft ze tussen al die ouderwetse spulletjes? “Die meubels blijven hier staan. Maar kleine dingen, zoals die glazen, ruim ik op. Dan zet ik mijn eigen spulletjes hier weer neer.”

Meer weten? Kijk op museumwoningenarnhem.nl.

Een gedachte over “Grootmoeders tijd nog tastbaar in Malburgse museumwoning

Geef een reactie

