Het zuidelijkste monument van Arnhem: Dullert-hoeve in Rijkerswoerd

Mooieweg 210
Door een dichtgegroeide heg kon ik de gevelsteen niet goed zien.

De grootste, de nieuwste, de kleinste, de hoogste… Arnhems Erfgoed bekijkt deze zomer de extreemste monumenten van de Gelderse hoofdstad. Vandaag het meest zuidelijke monument van Arnhem: een Dullert-hoeve aan de Mooieweg.

Bijna half Arnhem woont in Zuid, maar lang niet de helft van dit weblog besteedt aandacht aan het stadsdeel aan de linkeroever van de Rijn. Is dat omdat ik iets tegen de zuidkant van de stad heb? Welnee, ik woon zelf al zeven-en-een-half jaar met plezier in Malburgen-Oost.

Ultiem zuidelijk

Maar we moeten gewoon eerlijk zijn: de monumentenrijkdom is ten zuiden van de Rijn niet geweldig groot. Maar ze zijn er wel. Wat is een ultiem Zuidelijk monument in Arnhem? Dat kun je vinden door alle monumentenlijsten eens goed te bekijken en uitvinden wat nu echt geografisch gezien het meest zuidelijke stuk erfgoed van deze stad is.

Dan komen we uit in Rijkerswoerd. Aan de Mooieweg, bijna in Huissen, ligt een boerderijtje uit 1925. Het is omheind met stevige hekken en heggen. Wat is er zo speciaal aan dat het op de gemeentelijke monumentenlijst mag? Op de zijgevel staat wellicht het antwoord; er hangt een gevelsteen waar iets van ‘Dullert Hoeve’ op staat.

Dullert-stichting

Dullert? Dat ken ik van een stichting hier in de stad die al ruim een eeuw behoeftige Arnhemmers ondersteunt. Die is genoemd naar de negentiende-eeuwse politicus Willem Dullert (1817-1881). Deze kinderloze liberaal had de wens dat zijn kapitaal na zijn dood voor dergelijke goede doelen zou worden ingezet.

Dat geld belegt de Dullert-stichting in vastgoed. “Dat gebeurde al tijdens zijn leven”, vertelt Maarten Schellingerhout, de rentmeester van de stichting. “Dullerts vader was leerlooier, maar Willem wilde dat bedrijf niet voortzetten. Dat verkocht hij en van het geld kocht hij landbouwgrond, die hij verpachtte.”

Beleggen in landbouwgrond

Deze boerderij verrees kennelijk ruim veertig jaar na Dullerts dood. Hoe kan dat dan? Schellingerhout: “Van deze specifieke boerderij weet ik het niet. Maar het is wel zo dat de Dullert-stichting ook na de dood van de naamgever belegde in landbouwgrond. Die konden boeren dan pachten en met de opbrengst daarvan kon de stichting de goede doelen verwezenlijken.”

Maar anno 1925 lag dit deel ver buiten de gemeente Arnhem? Dat klopt: de Dullert-stichting belegde veel in gemeenten als Elst, Elden en Huissen. “In die hoek hadden we veel gronden, ja”, weet Schellingerhout.

Rijtjeshuizen

Wat er precies op de gevelsteen staat, kan ik niet goed zien. Er staat een heg voor en die is wel erg dichtgegroeid. Maar deze boerderij heeft de Dullert-stichting wellicht een hoop opgeleverd. Er omheen staan de rijtjeshuizen van Rijkerswoerd. Hopelijk hebben projectontwikkelaars de stichting goed betaald.

3 gedachtes over “Het zuidelijkste monument van Arnhem: Dullert-hoeve in Rijkerswoerd

  1. Ben,

    Naar aanleiding van je bericht over het zuidelijkste monument van Arnhem op 31.7.2015, toen ik met vakantie was, heb ik vandaag contact gezocht met de eigenaar van het pand. Kort heb ik even met hem gesproken en toestemming gekregen om bijgaande foto te maken van de plaquette van de Nieuw Dullertshoeve uit 1925. Ik woon al meer dan 20 jaren in de buurt van deze voormalige boerderij en was geïnteresseerd in het bericht.

    Ik hoop, dat ik hiermee een positieve bijdrage heb geleverd aan je steeds weer interessante website met berichten.

    Groet, Jan Storms

    Like

Geef een reactie

