Grenspaal Arnhem-Huissen: een onvindbaar en jong monument

Paal Huissen Arnhem
De paal is een stuk jonger dan dat het op het eerste gezicht lijkt.

Dankzij een tip van een oplettende lezer heb ik hem toch gevonden: het meest onvindbare monument van Arnhem. Wie vanaf de door de gemeente aangegeven plaats de straat oversteekt, een verbodsbordje negeert, over een drukke busbaan loopt en dan ook nog een drukke verkeersweg waar je 80 mag oversteekt, kan hem zo vinden. Ik ben maar even een kilometertje omgefietst; voor een paal waag ik mijn leven niet.

De grenspaal in kwestie staat aan de Ingenieur Molsweg. Hemelsbreed is Oude Huissenseweg 2 inderdaad het meest dichtstbijzijnde gebouw met een adres, maar daar staat hij gewoon niet. Ik zie een scheve paal, gemaakt van graniet. Door mos zijn de inscripties moeilijk te lezen. 

Niet eeuwenoud

Het monumentje lijkt wel eeuwenoud. Totdat ik aan de kant van de drukke rijweg duidelijk het bouwjaar zie aangegeven: 1986. Een adelaar aan de ene kant en een zwaan aan de andere maken duidelijk dat deze paal de grens markeert tussen de gemeentes Arnhem en Huissen – sinds 2001 Lingewaard. De viering van 750 jaar stadsrechten voor Arnhem was blijkbaar de aanleiding om de slanke brok graniet hier langs een razende verkeersweg te planten. Alleen zijn die stadsrechten er al sinds 1233, dus ergens klopt de rekensom niet.

Die grensmarkering past in een traditie die Arnhem al sinds de achttiende eeuw kent; het moest duidelijk zijn voor de bevoorrechte stedelingen waar ze mochten jagen. Daarom barst het in en om Arnhem van dit soort grenspaaltjes. De oudste dateert al uit 1756, alleen staat die door grenswijzigingen nu in de gemeente Renkum.

Voor het gemak

Waarom is deze uit 1986 gemeentelijk monument? Waarschijnlijk zijn voor het gemak alle Arnhemse grenspalen op die lijst gezet. Zo is deze paal behalve het moeilijkst vindbare en waarschijnlijk een van de kleinste, ook het jongste Arnhemse officiële monument dat ik tot nu toe gevonden heb. Totdat ik nog een nieuwere tegenkom.

Grenspaal Huissen-Arnhem
Een scheve paal langs een drukke verkeersweg.

Een gedachte over “Grenspaal Arnhem-Huissen: een onvindbaar en jong monument

Geef een reactie

