Het onvindbaarste monument van Arnhem: grenspaal op de Oude Huissenseweg

De grootste, de nieuwste, de kleinste, de hoogste… Arnhems Erfgoed bekijkt deze zomer de extreemste monumenten van de Gelderse hoofdstad. Vandaag het meest onvindbare monument van Arnhem: de grenspaal aan de Oude Huissenseweg.

Soms bestudeer ik de gemeentelijke monumentenlijst. Zo heb ik het oudste huis van Arnhem ontdekt. En zo ontdek ik ook juist een heel jong monument. Volgens de lijst staat er op de Oude Huissenseweg, ter hoogte van nummer 2, een grenspaal. Die zou dateren uit 1986. Welke grens het markeert? Dat vertelt niemand.

Vragen

Dat roept natuurlijk een hoop vragen op. Waarom is zo’n jong bouwwerk überhaupt monument? Waarom staat juist op die plek een grenspaal? Een deel van het antwoord is te vinden als je ter plekke gaat kijken. Dat dacht ik althans.

“Zoekt u iemand?” vraagt een voorbijgangster bezorgd als ik rondjes fiets ter hoogte van de aangegeven plek. Ik ben al drie keer die Oude Huissenseweg op en afgefietst. Het paaltje zegt haar niets. Ik zie wel iets staan van de waterleidingmaatschappij. Die staat ter hoogte van nummer 4, een boerderij met een soort buurthuisfunctie. Die zullen ze toch niet bedoelen?

Verbaasd

De bewoner van nummer 2 kijkt me verbaasd aan als ik hem vraag naar een grenspaaltje met een historische functie. Ik laat op mijn smartphone de gemeentelijke monumentenlijst zien. Daarop staat toch echt zijn adres. In zijn voortuin staat het niet, zo ver hij weet. Hij heeft werkelijk geen idee. “Als je hem vindt, moet je het maar vertellen. Ik word nu ook nieuwsgierig.”

Het enige monument van de wijk ’t Duifje is en blijft spoorloos. Misschien is het overwoekerd? Als ik tussen de brandnetels aan het zoeken ben, bedenk ik me dat ik dit zonde is van mijn tijd. Als de gemeente Arnhem zonodig onvindbare grenspaaltjes uit 1986 op de monumentenlijst wil zetten, neemt ze die lijst eigenlijk gewoon niet serieus. Alsof ik niets beters te doen heb dan naar paaltjes zoeken.

Een paar dagen later: het paaltje toch nog gevonden!

Een gedachte over “Het onvindbaarste monument van Arnhem: grenspaal op de Oude Huissenseweg

Geef een reactie

