Eusebiuskerk: versleten tufsteen uit de wederopbouwtijd

Beelden restauratie Eusebiuskerk
Beeldhouwers moeten hier ervaring opdoen.

In het portaal onder de toren van de Sint-Eusebiuskerk zit de oudere dame in het glazen hokje wat te soezen. Mijn zesjarige zoon ziet een grote lift naar de top van de toren wel zitten. “Alleen als je zegt dat je vijf bent. Anders moet ik betalen”, fluister ik. Daar wil hij niet aan meewerken.

Jammer, maar voor de toren ben ik toch niet gekomen. Wel voor de zogeheten natuursteenwerkplaats bij de kerk. Dat bijzondere project is maandag officieel geopend door Clemens Cornielje, de Gelderse Commissaris van de Koning. Bij de kerk zijn steenhouwers en beeldhouwers in opleiding de versleten tufstenen versieringen aan het restaureren. Arnhems grootste kerk krijgt een facelift en de ambachtslui kunnen zo ervaring opdoen.

Vaklui
Stenen en beeldhouwwerken liggen opgestapeld.
Stenen en beeldhouwwerken liggen opgestapeld.

Een mes die aan twee kanten snijdt. En dat is maar goed ook; er zijn in Nederland veel te weinig van dit soort vaklui. Om de Arnhemmer en de bezoeker van de stad bij dit project te betrekken, kunnen we de werkende jongens en meiden allemaal op de vingers kijken. Langs de zijlijn staan en commentaar leveren, wat wil een rasechte Arnhemmer nog meer?

Ik zie stapels stenen en beeldhouwwerken. Die zijn weggestopt achter houten schotten met vensters erin.We kunnen ambachtslui gadeslaan alsof ze de leeuwen in Burgers Zoo zijn. Dat is athans de bedoeling. Er is echter geen steenhouwer te zien. “O, dan zijn ze waarschijnlijk boven bezig”, antwoordt een rondlopende vrijwilliger van de Eusebius-stichting op mijn verbaasde blik.

TV-scherm

Maar daar vooraan hangt ergens een tv-scherm, legt hij uit. “Daar kun je ze wel op bezig zien.” De dame in het glazen hok is intussen ontwaakt en legt een groep teleurgestelde Aziatische toeristen uit dat ze bijna de boel dicht gaat gooien.

Het beeldscherm is nergens te vinden. Ik bewonder met mijn zoontjes nog even de beeldhouwwerken en besluit dan een nabijgelegen ijssalon te gaan bezoeken. Op dat moment komt een andere vrijwilliger de boel afsluiten. Hij weet ook niet waar het beeldscherm is en begint te vertellen over het beeldhouwwerk. “De versieringen die worden vervangen, dateren in grote lijnen uit de jaren 50, uit de wederopbouwtijd”, weet hij. Ze gebruiken nu blijkbaar een andere steensoort, die steviger is dan tuf.

Niet echt middeleeuws
DSC03160
De beeldhouwwerken uit de jaren 50 (achter) en hun vervangers (voor). Blijkbaar wordt er een duurzamere steensoort gebruikt.

Geen eeuwenoude meesterwerken die ze nu aan het restaureren zijn? Ach welnee. “Er is nog maar heel erg weinig echt middeleeuws aan deze kerk”, vertelt hij. “Als je het aan mij vraagt: alleen maar de fundamenten.” Mijn zoontje kijkt een beetje teleurgesteld. “Gaan we nu een ijsje eten, papa?”

Ik moet nog een keer terug, dat is zeker. Wellicht zie ik eerder op de dag de jongens en meiden wel aan het werk. “En als je de kerk wil bezoeken, moet je even zeggen dat je voor de mode-tentoonstelling komt”, knipoogt de vrijwilliger. “Dan hoef je niet te betalen. Kun je gelijk de crypte bekijken!”

2 gedachtes over “Eusebiuskerk: versleten tufsteen uit de wederopbouwtijd

  1. …beeldhouwers moeten hier ervaring opdoen… Mijn collega en ik maken het beeldhouwwerk voor deze restauratieronde. Maar omdat we het allebei al ruim 20 jaar doen valt dat ervaring opdoen wel mee. Wel hopen we dat er ooit nog zoveel te restaureren valt dat we ook nieuwe beeldhouwers in dit vak kunnen inwijden. Lees hier over ons werk aan de Eusebiuskerk, waaronder de stukken op de bovenste foto: http://beeldhouwerijblog.nl/tag/Eusebius/

    Like

Geef een reactie

