Oude panden verstopt tussen Weverstraat en Hemelrijkpassage

achtergevels Weverstraat
Oude achtergevels vanuit winkelpassage Het Hemelrijk. Heeft de architect speciaal een glazen dak gemaakt zodat wij de de huizen kunnen bewonderen?

In Arnhem staan genoeg huizen die ouder zijn dan menigeen denkt. Naast het middeleeuwse huis op de Varkensstraat zijn er meer panden die ouder zijn dan de buitenkant suggereert. Hoeveel dat zijn in Arnhem? Precies weet ik het niet. Sterker nog: niemand kan dat met zekerheid zeggen. Vaak staat in de omschrijving van monumenten alleen de leeftijd van de voorgevel.

Een leuk voorbeeld is Weverstraat 11. Dat is een winkelpand, dat samen met zijn buurman op nummer 10 nu vooral dienst doet als toegangspoort tot de Hemelrijk-passage. De witgekalkte, verbouwde gevels zeggen de voorbijganger niet zo veel. Op de gemeentelijke monumentenlijst staan beide bouwwerken beschreven als ‘woon-winkelpand’ uit 1890.

Hoog zadeldak

Het kadaster meldt overigens voor beide 1880 als bouwjaar. Die tien jaar gun ik de panden. Dat die voorkant uit de late negentiende eeuw komt, geloof ik zo. Maar als ik nummer 11 van een afstand bekijk, dan zie ik een hoog zadeldak. Die maakten ze in die tijd niet of nauwelijks meer. En als ik de andere zijgevel bekijk, zie ik bakstenen die duidelijk ouder zijn dan 1880.

Weverstraat Arnhem
Het pand heeft een on-19e-eeuws hoog zadeldak.

Wie het Hemelrijk vanaf de Weverstraat binnen loopt, ziet gelijk pilaren van die eeuwenoude, ruwe bakstenen. Verschillende vormen baksteen wijzen op verschillende periodes. Kort door de bocht: hoe ouder zijn, hoe ruwer. De architect van de passage heeft die steunpilaren duidelijk op deze manier behouden om het winkelende publiek te laten zien dat het hier al langer bebouwd is dan ruim een eeuw.

Giswerk

Van een afstand is te zien: achter het zadeldak aan de Weverstraat staan dwarspanden. Is dat ooit met opzet zo gebouwd of zijn er van twee huizen ooit één gemaakt? Dat is giswerk. Maar de achtergevels van de panden zijn in elk geval nog te bekijken. Weer dankzij de architect van de passage, die een glazen dak heeft gemaakt.

Zuilen met baksteenlagen uit verschillende perioden zijn in de winkelpassage te zien.
Zuilen met baksteenlagen uit verschillende perioden zijn in de winkelpassage te zien.

Het lijkt wel of hij dit speciaal heeft gedaan om die historische achtergevels te bewonderen. Hoe oud die zijn? Ik kan er nergens documentatie over vinden. Een aantal gebouwen in de directe omgeving, zoals Koffiehuis ’t Hemelrijk, dateren uit de vijftiende of zestiende eeuw. Gezien de vorm van de achterhuizen en het steile zadeldak wil ik dit voor dit huis ook wel geloven.

Middeleeuws?

Keihard bewijs heb ik nog niet, helaas. Maar die primitieve vensters in het meest linkse pand zien er wel heel middeleeuws uit. Die panden zijn een stuk ouder dan 1880, daar durf ik mijn hand zeker voor in het vuur te steken. Hoe oud precies? Als er iemand is die documentatie over dit soort huizen heeft… Ik hou me aanbevolen!

LEES OOK: Panden dateren uit 16e en 17e eeuw

3 gedachtes over “Oude panden verstopt tussen Weverstraat en Hemelrijkpassage

  1. Als bouwhistoricus bij de toenmalige Rijksdienst voor de Monumentenzorg heb ik dit huis in 1996 onderzocht. Ik meen de voorbouw te kunnen dateren in het tweede kwart of het midden van de 16de eeuw en de beide aanbouwen aan de achterzijde in het eerste kwart van de 17de eeuw. Rapport in het archief van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort.

    Like

Geef een reactie

