Picknicken op de grafsteen van een Arnhemse priester

stenen tafel mariëndaal
De stenen tafel in Mariëndaal is minder bekend dan die bij Klarenbeek

“De stenen tafel? Dat restaurant bedoelt u?” De hondenuitlaatster reageert verbaasd als ik haar vertel dat er in Arnhem twee zijn. Eentje in Klarenbeek, naast het gelijknamige restaurant in die watertoren. Ik zoek die andere, op landgoed Mariëndaal.

Onbekend

Ze denkt even na. “Het zal wel bij de Groene Bedstee in de buurt zijn”, zegt ze en wijst me de weg naar deze historische loofgang. Na enig zoekwerk vind ik dit monumentje. Kennelijk niet bekend in zijn eigen omgeving; de medewerkster van het theehuis op landgoed Mariëndaal kende het ook al niet.

En tot voor kort wist ik er ook weinig van. Totdat ik op dit weblog een artikel tikte over die andere, bekendere stenen tafel. Dat is een rest van het klooster Monnikenhuize, die in de negentiende eeuw de heuvel is opgesjouwd om daar een tweede leven als picknicktafel te leiden. Een bijzonder verhaal.

Hetzelfde

Maar enkele kilometers verderop blijkt precies hetzelfde te zijn gebeurd. Dat zag ik toen ik op de Arnhemse erfgoedkaart keek, waarop op landgoed Mariëndaal ook een stenen tafel stond aangegeven. Waarom wist ik dit niet? En waarom is deze tafel kennelijk minder bekend dan zijn Klarenbeekse collega?

Mariëndaal, zo heette een klooster. Dat stond sinds de veertiende eeuw op de plek waar nu een landhuis met dezelfde naam staat. Er woonden zogeheten seculiere kanunniken. Aan het eind van de zestiende eeuw moesten ze van de nieuwe protestantse machthebbers ophoepelen.

Gesloopt

Het gebouw werd met de grond gelijkgemaakt en de stenen moesten de stadswallen van Arnhem versterken. Net als bij het klooster in Monnikenhuizen.

Ook hier in Mariëndaal bleven er wat grafstenen bewaard. Net zoals bij de Klarenbeek ging een van die stenen in de negentiende eeuw een heuvel op om daar een picknicktafel te worden. Sinds wanneer? Dat weten we niet precies, maar we vinden hem in elk geval al terug in een boek uit 1879.

Priester
detail stenen tafel
Wat staat er nou? Nuntius?

De twee stenen tafelen zijn niet hetzelfde. Een in het oog springend verschil is dat op die in Mariëndaal nog de inscripties te zien zijn. Zo is er duidelijk een afbeelding van een kelk te zien. Hier lag ooit een priester onder, betekent dat. Dat meldt in elk geval een bordje aan de rand van het landgoed.

Verder is op de steen met wat fantasie het woord ‘nuntius’ te ontcijferen. Zo heet een pauselijke vertegenwoordiger ook. Kennelijk lag hier ooit niet zomaar de eerste de beste kloosterling onder. Hoe die precies heette? Volgens mij iets met een B, maar de letters zijn te middeleeuws en te versleten voor mij.

Uniek

Het is fantastisch dat er binnen de Arnhemse gemeentegrenzen twee van die tafels zijn te vinden. Is er zoiets ergens anders in Nederland? Volgens mij niet. Iets bijzonders twee keer hebben is toch dubbele lol…

Geef een reactie

