Mijn favoriete museum: Arnhem

Markt Arnhem rond 1900
Ook wat er NIET meer staat, vertelt ons een verhaal.

In het kader van de museumweek breng ik een ode aan mijn favoriete museum: mijn stad Arnhem.

Mijn favoriete museum verhaalt over meer dan duizend jaar geschiedenis. Het vertelt over hoe mensen leefden, werkten, kwamen, gingen… En leven, werken, komen en gaan. Ik kom er bijna elke dag.

Mijn favoriete museum laat het landschap van stuwwallen zien, dat er al 150.000 jaar ligt. Het laat de rivier zien, die zich een weg baande door de heuvels. Het laat de klei, het zand en het grint zien, die de elementen daar achterlieten.

Mijn favoriete museum toont ons de wegen, die de eerste mensen uitsleten in dit landschap. Het toont in zijn eeuwenoude naam Aernout of Arend, die er ooit een nederzetting had aan de oevers van de Sint Jansbeek. Het toont in de namen van de wijken hoe onze verre voorouders deze omgeving beleefden: heldere beken en vruchtbare heuvels.

Van Verschuerplein
Elke dag ontdek je weer wat nieuws in Arnhem.

Mijn favoriete museum vertelt ons echter niet alleen maar de mooie verhalen. De vele krassen vertellen over oorlogen en verwoestingen. Over armoede, ziekte en dood. Over rare, stedenbouwkundige ideeën waar we nog de wrange vruchten van plukken. Wat er nog staat, vertelt een verhaal. Wat er NIET meer staat, misschien nog wel meer.

Mijn favoriete museum stopt zijn mooie collectie niet in kleine vitrines. Het leeft. Je kunt het aanraken. Nu wonen er mensen, werken er mensen, lachen er mensen, huilen er mensen. Ze wonen er zo en leven er zo omdat al die eeuwen de stad hebben gevormd.

Mijn favoriete museum is ook een museum over míj. Er is te zien waar ik ooit ben gaan wonen, waar mijn kinderen zijn geboren en waar ik rondgelopen heb en nog rondloop. Het is elke dag open. Ik loop, rijd en fiets er elke dag doorheen en ik ontdek elke dag iets nieuws.

Mijn favoriete museum is een stad die een museum van zichzelf is. Van mijn stad: Arnhem. Zoals dit museum is er geen één andere op deze wereld. Kom er ook eens kijken; de entree is gratis.

Geef een reactie

